Litterær salong 2018

En arena hvor kommende skribenter prøver ut forskjellige tekster i ulike format. Med fokus på å sprenge grenser, utvide tanken om hva en tekst er, og selve oppfatningen av hva en opplesning er eller kan være, lovet de 110% egen stemme, en sniktitt på fremtidige forfattere – og øl.

Hilde Gretland Andersen & Mellina Villanueva

 For tolvte år på rad arrangerte førsteårsstudentene på Tekst og skribent studiet ved Westerdals Oslo ACT Litterær salong, hvor de fremførte egenproduserte tekster de har jobbet med hele semesteret. I år fant det sted 8. og 9. mai på Deichmanske hovedbibliotek.  Foto: Hilde Gretland Andersen & Mellina Villanueva

For tolvte år på rad arrangerte førsteårsstudentene på Tekst og skribent studiet ved Westerdals Oslo ACT Litterær salong, hvor de fremførte egenproduserte tekster de har jobbet med hele semesteret. I år fant det sted 8. og 9. mai på Deichmanske hovedbibliotek.

Foto: Hilde Gretland Andersen & Mellina Villanueva

Intro.

Dramaturgi!!!!

Bevisst og gjennomtenkt,

hører du meg?

hører du meg?

hører du meg?

HØRER DU MEG???

Alt som ikke sies finnes inne i en eksistensiell krise; ligger det der ute ødelagt sted?

Bevarer identitet med bruk av dialekt?

Individualisme, narsissisme.

Klimakrise, kildesortering, forfall, moral, kjønnsidentitet, hvem er jeg?

Bruker stemmen, er vi det vi gjør?

Eller det vi sier? En togreise, reise, ut og inn av realiteten, har vi sluttet å tro på menneskeheten?

Vil vi være rundt andre?

Faen.

Enda en pasient, enda en krig og enda en drøm, enda et fellesskap!

Er det plass nok til alle, dialog, hvordan finne plassen vår?

Er blikket fokusert?

Er vi blinde?

Har vi klarhet, vet vi egentlig hvem vi er? Hvem vinner?  

Kan vi forskjønne oss selv?

Eksistensiell angst, hva kan kjøpes?

Image – en mur, trekk på skuldrene og lukk øynene, alt er staget og stylet.

Hva koster det egentlig?

Hvorfor er vi ikke fornøyde?

Jeg lukker øya og puster inn og jeg ser opp,

                       jeg vil glemme, glemme glemme.

Lyddikt: juhuuu!!

Kvinnekor, hylekor, kor, kor, kor, kor, fylt av religion, antikken, kor og kor, maskulinitet og femininitet, SIMS og markedsføringsreferanser.

Bakom – dikt, hva er tid, hva ser vi, hva er virkelighet, eksisterer vi sammen eller hver for oss?

Vil vi oppleve ting på samme måte?

Er verden vår egen når vi lever samtidig?

Tid og tanke, menneskelig avtrykk,                 

                       vi er alt og ingenting,

på ferie i åndeløse stater, stygge politiske appeller, konsekvensen av å være tiltaksløse, våpen dreper ikke, vi dreper.

Så skyt.

 

Løvetannbarna,

løvetann og store drømmer,

angst for å bli voksen, hva skjedde med den tapte tid?

Allsang på nachspiel, allsang på grensen, allsang i sjela.

Lengter du også tilbake, Tom Selleck?

vi er på discoklubb i en psykedelisk skildring av et erotisk møte,

en kjake man ikke kødder med,

men danser med,

du er på discoklubb og jeg er under arma di.

Jeg tror du liker å svulme litt i måten du er på.

 

Ei litta konservativ bønn; fader vår, kan vi være kompiser, kan du ikke få NSB til å jekke ned prisene litt, jeg hadde faktisk lyst til å gå å gå i morfars begravelse.

Det er plakatkrise, men hva vet jeg om verden?

Afrika i pompøs font,

det var mye bra med Afrika,

en apekatt med en artig hatt – bra å spise mat fra Afrika,

det er mye bra.

Nå er det på tide å danse for Afrika.

 

PAUSE

 

Selvbevisst er jeg her nå og finner ingen trygghet,

ærlig refleksjon, trinn for trinn, egen regi, to retninger er for mange,

man skal gjerne være der det skjer, noe burde blitt igjen hjemme,

det finnes ingen software for hjernen eller tydelig budskap,

hva er målet med kreativitet?

 

Jeg så det i går,

tog igjen, tøffe tøffe toget,

strikkereferanser,

jeg så deg i vårt tapte vennskap,

hva skjedde?

Det striregnet men du trengte ikke skyss,

jeg så deg der,

jeg burde bare si det, men jeg rakk det ikke.

 

En novelle, havreferanser, fisker, sjødyr, venner, havnetroll, eventyr, narrativ strategi mangler, ordlyd, skiller seg ut.

Men mangler hvilepuls, bokstavrim, variasjon, assosiasjoner rettet mot hav, fargerikt,

filmopptak og klassisk musikk; tre damer går langs en elv – hva skal du bli rim,

Akerselva, graviditet, fødsel, anger, barndom, repetisjon, insisterende,

mann i gull heldress, video, vann, is, strøm og lys og mørket, damer, feminitet.

 

Livets Tog,

igjen;

Jeg veit.

Pannekaker, kor, barndom,

Løvenes Konge, repetisjon, repetisjon, repetisjon.

Koreografi, bevegelse,

faen så bra gjennomført 🙌

 

Mann i flanell.

Bergenser, ser på bølgene fra båten, skyggen din har allerede vært der for lenge, du beiter gatene på jakt etter svar.

Høsten blåser liv i gatene du har gått på, tankene dine, hvem er du?

Et dikt i tredjeperson,

det som gleder deg er det som dreper deg.

Inderlig bestemt stemme sier:

Kongen vinka fra balkongen, nå kan du selge trusene dine billig på Facebookchatten,

all informasjon vi får inn ufrivillig og jeg tygger tyggis mellom slaga for ikke å få dårlig ånde,

kravene er for store, for store.

 

Arnold og Johanna og fugler som kliner,

ut av skallet faller en drøm om tatoverte skilpadder

Arnold og Johanna og Münchausen by proxy, sa anden med münchausen by proxy.

Rar og meningsløs menig som sluker deg hel.

Se opp, kom igjen, gjør det, et klagekor, de feministiske mennene – hvor er de? Antikken, hvem fødte de dominente?

Mitt rom.

Hvem fødte de hellige menn?