Design for kulturell forståelse

Design et produkt til en kulturgruppe du ikke har noe kjennskap til. “Eh, hæ?” sier du, og det samme sa studentene da de ble tildelt denne omfattende oppgaven en vinterdag i januar.

Mellina Villanueva

I en liten foajé i på OsloMet, Pilestredet står et hundretalls mennesker med velkomstdrink i hånden og forundringsfylte uttrykk i ansiktet når de ser hva som stilles ut på denne utstillingen. I fire måneder har andreårsstudentene på Produktdesign ved OsloMet jobbet med å utvikle produkter til kulturgrupper de ikke har noe som helst kjennskap til. Produktene skulle i tillegg ha en funksjon hvor brukerne skulle få komme i sin egen sone, og videre skulle kunne legge ned dette etter bruk. Resultatet er 17 ulike produkter til 17 ulike kulturgrupper som stilles ut på OsloMet fra 4.juni til 11. juni.

PD.jpg

Midt i en trapp opp mot biblioteket i P48 står instituttleder for Produktdesign, Gunnar H. Gundersen, og snakker varmt om studentene sine.

– Jeg står her i dag som en veldig stolt leder for Produktdesign. Jeg ser på dere og på produktene dere har skapt, og jeg er mektig imponert. Dere har tatt det langt og jeg kan se at dere har jobbet veldig hardt med dette. Dere har dratt ut i verden og oppdaget hva det betyr å være en designer – å jobbe for andre og forstå deres realitet og deres premisser.

På gulvet nikker rundt 40 stolte Produktdesign-studenter seg enig, og rundt seg har de nysgjerrige familiemedlemmer og venner som er minst like stolte som dem selv.

Blant produktene på utstillingen kan man blant annet finne “Keisii” for Cosplayere, “Sitt og titt” for fugletittere, og “Malisten” for minimalister.

Keisii

Keisii_1.JPG
Keisii_2.JPG

– Keisii er en sminkebag laget spesielt for Cosplayere som pendler mye til og fra conventions – møteplasser for Cosplayere. Vi fant ut gjennom research at Cosplayere ofte sminker seg på vei til conventions, og vi ønsket derfor å gjøre det enklere for dem å gjøre nettopp dette, forteller designerne Emilie Sofie Bohlin Olsen, Maria Heggelund Grave og Ingunn Skirstad.

Keisii_3.JPG

Keisii-designerne forteller at de blir kreative av inspirasjon fra ting rundt seg – mennesker, natur, bygninger, i tillegg til research og samarbeid. De ønsker alle å jobbe som designere, men er usikre på akkurat hva de vil designe.

Sitt og titt
– Sitt og titt er et sitteunderlag spesielt for fugletittere. Den har mange forskjellige funksjoner, da man som fugletitter kan gjøre så mye forskjellig. Det er ikke bare å sitte og se på fugler, forklarer Megan Blengsli som sammen med medstudentene Ida Marie Bakken og Lotta Bryne har designet “Sitt og titt”.

Sitt og titt 2.jpg
Sitt og titt 3.jpg

Megan forteller at kjedsomhet lokker frem kreativiteten hennes, og at hun, i likhet med Keisii-designerne, også vil jobbe som designer, men er er usikker på akkurat hva hun vil designe.

Malisten
– Malisten er et multifunksjonelt sittemøbel for de som ønsker noe som både er vakkert, og som ikke tar for mye plass. Den passer godt inn i alle hjem, da fargepaletten er såpass enkel. Stolen er spesielt designet for minimalister, og vi som har designet stolen er alle maksimalister. Derfor dro vi hjem til minimalister for å observere dem, slik at vi kunne designe noe de ville se verdien i. Minimalister identifiserer seg blant annet med “slow living”, og har vanligvis få valgte gjenstander som er viktig for dem, forteller Marthine Spinnangr som har designet “Malisten” sammen med Mette Lossius og Ingrid Vik Lysne.

Minimalist 1.jpeg
Minimalist 2.jpeg
Minimalist 4.jpeg

Ingen planer i helgen? Sjekk ut Keisii, Sitt og titt, Malisten, og 14 andre produkter på utstillingen “Design for kulturell forståelse” på OsloMet! Utstillingen varer frem 11. juni.

Arrangement: https://www.facebook.com/events/253114005233254/